Jumaat, 20 September 2024

Lelaki terkejut rumahnya yg bernilai RM16.9 juta kini jadi milik orang lain

 

Lelaki di Carolina Utara, Amerika Syarikat (AS) mendakwa seorang wanita yang tidak pernah ditemuinya sebelum ini memfailkan tuntutan pemilikan rumahnya yang bernilai AS$4 juta (kira-kira RM16.9 juta) dan berjaya mendapatkan surat ikatan penyerahan hak ke atas hartanya.


Oddity Central pada 18 September 2024 melaporkan, Dr Craig Adams yang juga doktor gigi baru-baru ini mengetahui bahawa rumah seluas 0.08 hektar itu yang didiaminya selama bertahun lamanya bukan lagi atas namanya.


Sebaliknya, ada individu tidak dikenali yang didakwa memfailkan surat ikatan tuntutan jaminan palsu terhadap rumah itu dan pada dasarnya cuba mencuri aset Dr Adams.


Dr Adams hanya mengetahui dia bukan lagi pemilik selepas seorang jiran menghubunginya untuk bertanya sama ada dia menjualnya dan memaklumkan kepadanya bahawa seorang wanita bernama Dawn Mangum meminta kod akses pintu masuk.



Lebih mengejutkan, wanita itu juga menunjukkan surat ikatan undang-undang atas namanya. Dr Adams terkejut apabila surat ikatan itu sememangnya diperoleh secara sah daripada Daftar Surat Ikatan dan tidak boleh dibatalkan.


"Mereka mengatakan tiada apa yang boleh dilakukan untuk memperbetulkan keadaan.


"Apabila ia difailkan satu-satunya penyelesaian yang ada adalah saya perlu melantik peguam dan sebut harga pertama saya dapat bernilai kira-kira AS$8,000 (kira-kira RM33,660) untuk memfailkan saman sivil terhadap wanita itu," kata Dr Adams kepada media tempatan.


Doktor gigi itu mengesyaki bahawa niat Mangum adalah untuk tinggal di dalam rumah dan menggunakan surat ikatan untuk melambatkan proses pengusiran.


Bagaimanapun, wanita itu memberitahu ABC 7 Chicago bahawa dia hanya memfailkan kertas kerja untuk surat ikatan itu kerana fikir ia ditinggalkan dan undang-undang menyatakan bahawa seseorang boleh menuntut harta yang dirampas.


Mangum juga menegaskan yang dia mahu mengembalikan pemilikan kepada Dr Adams, tetapi undang-undang tidak membenarkannya. Ia kerana mereka tidak boleh mengalih keluar dokumen setelah ia direkodkan.


Menurut Dr Adams, apa yang berlaku terhadapnya perlu menjadi peringatan kepada semua warga Carolina Utara kerana sesiapa sahaja boleh pergi ke pusat bandar dan membuat tuntutan palsu untuk harta orang lain. - Sumber Oddity Central.


DR Craig Adams nendakwa wanita tidak dikenali memfailkan tuntutan pemilikan ke atas rumahnya. - Foto ABC11.
This Is The Newest Post


EmoticonEmoticon