Selasa, 17 September 2024

Impian miliki RXZ punah, remaja ditipu RM2,000 beli motosikal di TikTok


Seorang remaja berputih mata apabila bukan sahaja gagal membeli motosikal Yamaha RXZ diidamkan, tetapi turut menanggung kerugian RM2,000 selepas menjadi mangsa penipuan menerusi aplikasi TikTok.


Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Azli Mohd Noor, berkata kejadian bermula apabila remaja lelaki berusia 18 tahun itu melihat penjualan motosikal Yamaha RXZ dengan harga RM4,000 yang diiklankan di aplikasi TikTok oleh akaun 'motosikal trusted malay', pada jam 3 petang kelmarin.


Beliau berkata, mangsa yang tertarik dengan iklan itu kemudian berurusan dengan nombor yang disediakan di aplikasi WhatsApp sebelum bersetuju untuk membeli motosikal berkenaan.


Beliau berkata, mangsa membuat pembayaran RM2,000 sebagai bayaran deposit pada jam 4 petang hari yang sama ke dalam satu akaun yang diberikan.


"Bagaimanapun, mangsa berasa curiga apabila penjual memintanya membuat bayaran penuh bagi pembelian sebelum membuat semakan akaun kedai itu.


"Hasil pemeriksaan mendapati, ia adalah 'scammer' dan mangsa yang berasa tertipu dalam urusan itu kemudian membuat laporan polis pada hari yang sama untuk tindakan lanjut," katanya dalam kenyataannya, hari ini.


Katanya, siasatan lanjut dijalankan dan kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.


EmoticonEmoticon