Khamis, 22 Ogos 2024

Pemain catur tergamak 'racun' pihak lawan dengan menyapu merkuri pada papan catur


Seorang pemain catur Rusia berdepan larangan seumur hidup daripada menyertai pertandingan selepas didakwa cuba meracuni lawan dengan menyebarkan sebatian merkuri pada papan caturnya.


Memetik laporan Oddity Central, Amina Abakova dari Republik Dagestan Rusia, dituduh cuba meracuni pemain wanita lain semasa kejohanan catur di Makhachkala.


Rakaman pengawasan daripada Kejohanan Catur Klasik Dagestan menunjukkan wanita berusia 40 tahun itu menyebarkan bahan yang kemudian dikenal pasti sebagai merkuri pada papan catur dan kepingan yang kemudiannya akan digunakan oleh pemain lain, Umayganat Osmanova.


Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) jelas menunjukkan Abakova berjalan ke meja tempat Osmanova hendak bermain dan mengusik papan catur dan buah catur sebelum berlalu pergi secara santai.


Tindakannya mungkin tidak disedari sekiranya Umayganat Osmanova tidak mula mengalami gejala seperti loya dan pening hanya 30 minit kemudian.


Umayganat Osmanova yang berusia 30 tahun akhirnya memerlukan bantuan perubatan dan berjaya diselamatkan.


Dia memberitahu wartawan Rusia bahawa dia mula berasa tidak selesa hanya beberapa minit selepas duduk di meja catur, dan percaya dia akan mati jika dia tidak menyedari sesuatu yang pelik pada buah dan papan caturnya.


"Saya masih rasa sakit. Dalam beberapa minit pertama, saya merasakan kekurangan udara dan rasa besi di dalam mulut saya. Saya menghabiskan kira-kira lima jam di papan ini. Saya tidak tahu apa yang akan berlaku kepada saya jika saya tidak melihatnya lebih awal," katanya.


Selepas doktor mengesahkan mangsa diracuni merkuri, penganjur kejohanan catur memeriksa rakaman kamera pengawasan dan melihat Amina Abakova mengusik papan catur pesaingnya.


Apabila berdepan dengan bukti, Abakova mengaku cuba meracuni Umayganat Osmanova dengan merkuri daripada termometer lama sebagai cara untuk 'mengusirnya' daripada kejohanan selain mengakui ada masalah peribadi dengan Osmanova. Bagaimanapun, dia menafikan mahu mencederakan saingannya dengan mendakwa hanya mahu menakutkannya.


Mereka yang mengenali Amina Abakova menyatakan diri mereka terkejut dengan tindakannya, menyifatkan dia sebagai jurulatih catur kanak-kanak yang sangat baik. Apatah lagi mereka mengenali antara satu sama lain sejak kecil dan sentiasa menjadi pesaing di peringkat serantau.


Media Rusia melaporkan bahawa Abakova kini menghadapi kehilangan kelayakan seumur hidup, dipecat daripada kerja, dan pendakwaan jenayah. - Sumber Oddity Central.


Tindakan Amina Abakova dirakam melalui CCTV. - Foto Tangkap layar video Oddity Central.


EmoticonEmoticon