Isnin, 29 Julai 2024

Jadi mimpi ngeri lepas kena gigit nyamuk, kuku tercabut, rambut gugur, kulit menggelupas


Percutian seorang wanita berakhir dengan mimpi ngeri apabila mengalami masalah kulit selain gugur rambut dan kukunya tercabut selepas digigit nyamuk ketika bercuti.


Memetik laporan Metro UK pada 28 Julai 2024, Amy Wells, 37, mengalami masalah itu ketika bercuti di Republik Dominican dekat Caribbean bersama suaminya, Charlie pada 22 Januari 2023.


Selepas sehari berenang bersama ikan lumba-lumba, Amy pada 28 Januari menyedari ada ruam di lehernya selepas bangun tidur, yang dengan cepat merebak ke seluruh badannya.


Amy pergi ke hospital pulau itu di mana dia diberi antibiotik yang dipanggil ceftriaxone, yang tidak biasa digunakan di United Kingdom (UK), katanya.


Amy berakhir di unit kecemasan di mana doktor menemui luka yang menunjukkan ruam pertama disebabkan oleh gigitan nyamuk.



Pekerja kawalan kualiti berkata kulitnya mula menggelupas, dengan sebahagian daripadanya melekat pada kakinya, menyebabkan luka terdedah dan parut.


"Ruam itu menutupi seluruh badan termasuk mata dan bibir saya. Ia amat menyakitkan. Pengalaman ini ibarat neraka di dunia.


"Ia sangat ganjil. Saya tidak pernah mengalami sebarang reaksi alahan terhadap apa-apa," katanya.


Menurutnya lagi, pasukan perubatan ada memaklumkan bahawa keadaannya adalah disebabkan reaksi terhadap antibiotik dan dia juga terkena gigitan nyamuk Zika.


Amy yang ditahan di hospital dibenarkan pulang ke rumah pada 1 Februari kerana penanda jangkitan menurun, tetapi dia mempunyai sedikit ruam muncul di badannya.


Katanya, antibiotik yang diberikan di hospital pulau itu bertindak balas dengan ubat lain yang dimakannya sebelum kulitnya dipenuhi dengan ruam yang menyakitkan beberapa hari selepas kembali ke United Kingdom (UK).


Pehanya membengkak kepada dua kali ganda saiz biasa semasa penerbangan sepuluh jam, dan ia berasa seperti terbakar, katanya.


Dia kemudian mendapatkan rawatan di Hospital William Harvey di Ashford.


Kakinya mengambil masa tiga minggu untuk sembuh dan dia kini mempunyai parut yang menutupi separuh daripada setiap kaki di bawah lutut. Amy terpaksa mengambil cuti kerja selama sepuluh minggu.


Kuku jari dan kakinya tercabut pada April, manakala rambutnya mula menipis, dan menjelang Mei dia botak sepenuhnya. - Sumber Metro UK.


Amy mendapat alahan teruk selepas reaksi jarang berlaku akibat antibiotik dan gigitan nyamuk. - Foto Amy Wells/SWNS.


EmoticonEmoticon