Rabu, 24 Julai 2024

13 jerung yang tinggal di luar pantai Brazil didapati positif kokain


Jerung yang tinggal di luar pantai Brazil disahkan positif kokain, menurut satu penyelidikan baharu. Ia juga kali pertama dadah itu dikesan dalam jerung yang bebas bergerak, lapor CNN pada 23 Julai 2024.


Pasukan saintis menguji 13 jerung di perairan bandar Rio de Janeiro dan mendapati kokain wujud dalam kedua-dua hati dan tisu otot kesemua 13 spesimen, menurut kertas oleh penyelidik di Yayasan Oswaldo Cruz di Brazil yang dihantar kepada CNN pada Selasa lalu.


Menurut kajian itu, spesies itu dipilih kerana saiznya yang kecil dan hakikat bahawa ia tinggal di terpencil perairan pantai, di mana ia terdedah kepada pelepasan bahan cemar yang ketara untuk keseluruhan kitaran hayatnya.


Tahap kokain adalah kira-kira tiga kali lebih tinggi dalam tisu otot daripada tisu hati. Jerung betina didapati mempunyai kepekatan kokain yang lebih tinggi dalam tisu otot berbanding jerung jantan, menurut kajian itu.


"Kokain mencemarkan laut akibat pembuangan kumbahan daripada manusia yang menggunakan dadah itu, serta makmal haram yang menghasilkannya," kata pengarang bersama kajian Enrico Mendes Saggioro, ahli ekotoksikologi di yayasan itu, kepada CNN pada Selasa.


Menurut kajian itu lagi, penggunaan kokain meningkat secara besar-besaran di seluruh dunia dalam beberapa dekad kebelakangan ini.


Memetik laporan CNN, kira-kira 22 peratus pengguna tinggal di Amerika Selatan, dengan Brazil adalah pasaran pengguna kedua terbesar untuk dadah itu di rantau ini.


Peningkatan penggunaan dan infrastruktur rawatan kumbahan yang lemah menyebabkan peningkatan paras kokain di laut, kata penyelidik.


Penyelidikan sebelum ini mencadangkan bahawa kokain dibuang ke laut oleh pengedar boleh bertanggungjawab untuk pencemaran itu, tetapi itu tidak berlaku di sini, kata Mendes Saggioro.


Mengulas lanjut beliau berkata, pasukan itu seterusnya merancang untuk menganalisis spesies jerung lain, serta pari yang hidup di muara sungai. - Sumber CNN.


Salah satu jerung yang diuji dalam kajian berkenaan. - Foto Dr Rachel Ann Hauser-Davis.


EmoticonEmoticon