Selasa, 18 Jun 2024

Wanita ditahan di lapangan terbang kerana bawa hati lamanya dalam beg tangan


Seorang wanita ditahan oleh pengawal keselamatan sebuah lapangan terbang di Australia kerana membawa hati miliknya di dalam beg yang dipegang, lapor laman berita Mirror UK pada 18 Jun 2024.


Jessica Manning, 30, yang berpindah dari New Zealand ke Australia, telah memberitahu bagaimana dia diberhentikan oleh beberapa pegawai.


Jessica menjalani pemindahan jantung dan hati berganda lapan tahun lalu selepas mengalami komplikasi sejak lahir. Dia dilahirkan dengan enam kecacatan jantung dan menjalani lebih daripada 200 pembedahan sebelum akhirnya menjalani pemindahan.


Dia pada asalnya mendermakan hatinya kepada sains tetapi selepas 10 bulan dia diberitahu bahawa ia tidak lagi diperlukan dan oleh itu dia memutuskan untuk menyimpannya dalam beg plastik di rumahnya.


Menurutnya, pasukan keselamatan sempadan Australia mahu mencegah sebarang ancaman pencemaran atau bahaya kesihatan yang mungkin ditimbulkan oleh hati lamanya itu.


Namun, Jessica berkata, selepas dia menjelaskan situasi dan sejarah perubatannya, pegawai berkenaan membenarkan dia membawa hati tersebut.


"Isu utamanya adalah saya (berpotensi) membawa penyakit baharu ke negara ini (Australia) dan dia (pegawai) tidak mahu saya membawa sesuatu yang membahayakan Australia.


"Saya ditahan selama kira-kira sejam kerana cuba membawa hati ke Australia. Namun kini, ia selamat berada di dalam almari," katanya.


Jessica berkata, dia mempunyai enam kecacatan jantung semasa dilahirkan sehingga menyebabkannya terpaksa menjalani beberapa pembedahan.


"Ketika berumur 19 tahun, saya mengalami kegagalan jantung dan saya disahkan menghidap penyakit hati pada umur 22 tahun sehingga menyebabkan saya perlu menjalani pemindahan organ," katanya. - Sumber Mirror UK.


Pihak berkuasa Australia mahu mencegah sebarang ancaman pencemaran atau bahaya kesihatan yang mungkin ditimbulkan oleh hati Jessica Manning. - Foto Jessica.elenanz/ CATERS NEWS.


EmoticonEmoticon