Jumaat, 14 Jun 2024

Ribuan ikan mati, lagun kering kontang, lumpur dasar tasik retak


Sebuah lagun di utara Mexico sebahagiannya kering kerana kemarau yang melanda negara itu. Bukan sahaja lagun, tetapi seluruh negeri Chihuahua di negara ini menghadapi kemarau teruk yang telah menghabiskan takungan airnya, lapor laman berita Wion News pada 13 Jun 2024.


Kemarau telah menimbulkan risiko kepada sektor pertanian dan penternakan di rantau ini. Situasi krisis itu menyebabkan kematian beribu-ribu ikan di lagun Bustillos, berhampiran bandar Anahuac di Chihuahua. 


Paras air di Lagun Bustillos susut hingga bawah 50 peratus daripada paras air biasa disebabkan cuaca panas dan kekurangan hujan, kata pihak berkuasa tempatan pada Rabu.


Ini bermakna bahan pencemar lebih tertumpu dan berbahaya kepada spesies yang mendiaminya.



Ikan mati mula berlonggok di dalam lumpur retak dasar tasik sejak seminggu lalu dan bau busuk menyelubungi kawasan ketika pekerja membersihkan sisa ikan yang reput. Keadaan itu juga boleh menyebarkan penyakit.


"Terdapat lebih sedikit air di lagun untuk ikan hidup di dalamnya sehingga mereka mati. Apabila jumlah air berkurangan, bahan pencemar menjadi lebih pekat, dan oleh itu ia juga menjejaskan spesies yang hidup di sini," kata Irma De La Pena ketua jabatan ekologi di bandar Cuauhtemoc, seperti yang dilaporkan oleh Reuters.


Saul Sausameda, yang merupakan presiden komuniti Anahuac, berkata seperti yang dipetik oleh agensi berita itu, "Kami tidak dapat membetulkan fakta bahawa lebih banyak ikan mati, kami memerlukan hujan untuk mengisi lagun dengan air semula. Namun, kebimbangan sekarang adalah isu kebersihan."


Pihak berkuasa kesihatan berkata 125 orang meninggal dunia dalam musim panas semasa, yang bermula pertengahan Mac. - Sumber Wion News.


 

Pandangan dari udara menunjukkan ikan mati akibat kemarau di Lagun Bustillos, berhampiran Anahuac, Negeri Chihuahua, Mexico. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon