Ahad, 2 Jun 2024

Pembinaan Menara Jeddah setinggi 1 kilometer disambung semula, siap menjelang 2029


Sebuah projek bagi membina bangunan tertinggi di dunia dijangka disambung se­mula selepas kerja pembinaannya terhenti enam tahun lalu, lapor akhbar The Sun pada 31 Mei 2024.


Bangunan pencakar langit setinggi 1 kilometer di bandar pelabuhan Arab Saudi, Jeddah itu semakin hampir menjadi kenyataan menjelang akhir dekad ini.


Menara Jeddah itu telah lama dinanti-nantikan. Struktur tersebut bakal menggantikan Burj Khalifa setinggi 830 meter yang terletak di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu sebagai bangunan tertinggi di dunia.


Projek menara Jeddah bermula lebih sedekad lalu tetapi terhenti pada tahun 2018 berikutan usaha untuk menghapuskan gejala rasuah dalam kerajaan Arab Saudi.


Tokoh-tokoh penting berkaitan projek itu telah ditangkap pada akhir tahun 2017, manakala pandemik ­Covid-19 turut menambahkan lagi kelewatan pembinaannya.


Firma Seni Bina Andrian Smith dan Gordon Gill yang membina bangunan pencakar langit itu memberitahu Architectural Digest: "Reka bentuk untuk Menara Jeddah berakar umbi pada simbolisme Arab Saudi sambil melihat ke arah masa depan dan memperlihatkannya dari sudut teknologi."


Apabila siap, bangunan pencakar langit futuristik itu ditetapkan untuk menjadi bangunan pertama yang pernah dibuat dengan ketinggian lebih daripada satu kilometer. - Sumber The Sun.


Rupa bentuk Menara Jeddah apabila siap sepenuhnya. - Foto Firma Seni Bina Adrian Smith dan Gordon Gill.


EmoticonEmoticon