Sabtu, 29 Jun 2024

4 cahaya misteri muncul di Banjaran Himalaya berjaya dirakam


Himalaya, yang terkenal dengan puncak yang dilitupi salji dan landskap yang menakjubkan, sentiasa menjadi sumber daya tarikan dan misteri.


Pada minggu lalu, empat jaluran cahaya yang terang di Banjaran Himalaya di antara Bhutan dan China berjaya dirakam, lapor portal berita India TV pada 27 Jun 2024.


Kamera khas berkelajuan tinggi milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) berjaya merakamkan empat cahaya terang itu.


Foto komposit ini, yang dikeluarkan minggu lalu oleh NASA sebagai Astronomi Picture of the Day, menunjukkan empat jalur panjang. Cahaya itu sukar dirakamkan kerana terpancar selama beberapa milisaat sahaja.


Menurut Weather.com, cahaya itu atau dikenali sebagai 'jet gigantic' ialah sejenis kilat atmosfera yang berlaku di mesosfera, pada ketinggian kira-kira 50 hingga 90 kilometer di atas permukaan Bumi.


Menurut NASA, sambaran petir ini, yang hanya dilihat pada abad kedua puluh satu, menghubungkan ribut petir ke ionosfera - bahagian atmosfera yang terion oleh sinaran suria dan kosmik.


Salah satu sebab utama mengapa Jet Gigantic sangat sukar difahami adalah kerana ia mencabar untuk ditangkap dalam gambar. Tidak seperti kilat biasa, yang boleh diperhatikan dan diambil gambar dari jauh, Jet Gigantic terletak di atmosfera atas, menjadikannya sukar untuk menangkapnya dengan kamera tradisional.


Imej yang dikongsi oleh NASA itu dirakam menggunakan kamera berkelajuan tinggi khas yang dipasang pada kapal terbang yang terbang di atas ribut. - Sumber India TV News.


Empat jaluran cahaya yang terang berjaya dirakamkan menerusi kamera milik NASA. - Foto APOD/NASA/GOV.


EmoticonEmoticon