Ahad, 23 Jun 2024

34 orang maut dan berpuluh yang lain jatuh sakit selepas minum arak tiruan


Sekurang-kurangnya 34 orang maut pada Rabu (19 Jun 2024) selepas meminum arak tiruan di negeri Tamil Nadu, di selatan India, kata pegawai.


Insiden itu berlaku di daerah Kallakurichi, kira-kira 250 kilometer dari ibu negeri Chennai, di mana beberapa penduduk jatuh sakit selepas meminum arak itu pada malam Selasa.


Mangsa mengalami kehilangan penglihatan dan pendengaran secara tiba-tiba, sakit perut dan muntah, menurut laporan media tempatan.


Kira-kira 80 orang, sebahagian besar daripada mereka golongan miskin dengan gaji harian, jatuh sakit selepas meminum arak murah yang dijual dalam pek plastik dan ramai yang sedang menerima rawatan di hospital.


Ketua Menteri negeri, M K Stalin berjanji untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat dalam penjualan arak haram itu.


Beliau turut mengumumkan pampasan sebanyak 1 juta rupee kepada keluarga mereka yang telah meninggal dunia dan 50,000 rupee setiap seorang kepada mereka yang dimasukkan ke hospital.


"Mereka yang terlibat dalam jenayah itu telah ditangkap. Tindakan juga telah diambil terhadap pegawai yang gagal menghalangnya," tulisnya di X (dahulunya Twitter).


Tetapi parti pembangkang telah mengkritik kerajaan kerana gagal membendung arak beracun di negeri itu.


Peminum yang tidak mampu membeli arak berjenama sering membeli arak tiruan daripada penjual haram.


Kematian akibat membeli minuman keras haram bukan perkara luar biasa di India.


Seramai 22 orang mati akibat arak beracun di daerah Villupuram dan Chengalpattu, Tamil Nadu pada Mei tahun lepas.


Di negeri Gujarat di barat India, arak tiruan membunuh 46 orang pada Julai 2022.


Pada 2019, arak haram membunuh 150 orang di negeri Assam di timur laut dan kira-kira 100 orang di negeri utara Uttarakhand dan Uttar Pradesh. - Sumber BBC News.


Sekurang-kurangnya 34 orang maut pada Rabu selepas meminum arak tiruan di negeri Tamil Nadu, India. - Foto BBC News.


EmoticonEmoticon