Isnin, 26 Jun 2023

Bumi makin condong ke arah timur kerana pengambilan air bawah tanah


Satu kajian mendapati Bumi semakin condong ke arah timur kerana pengambilan air bawah tanah antara tahun 1993 hingga 2010, lapor portal berita Daily Mail pada 19 Jun 2023.


Penyelidik-penyelidik di Korea Selatan berkata, pengambilan air bawah tanah di seluruh dunia untuk diminum dan tujuan pengairan mengubah jisim Bumi dan seterusnya menjadikan paksinya bergoyang.


Menurut pasukan itu, pengambilan air dalam jumlah yang besar telah mengakibatkan Bumi mengalami condong 78.5 sentimeter ke arah timur antara 1993 hingga 2010.


Kajian baru itu melibatkan penyelidik di Universiti Kebangsaan Seoul dan diterbitkan dalam jurnal Geophysical Research Letters.


"Kutub putaran Bumi sebenarnya banyak berubah," kata ahli geofizik di Universiti Kebangsaan Seoul, Ki Weon-seo.


"Namun, pengagihan air di planet ini mempengaruhi cara jisim diagihkan menyebabkan apabila air diambil dari satu bahagian planet Bumi, paksinya mula bergerak dan bergoyang," tambahnya.


Bagi melakukan kajian itu, pasukan penyelidik tersebut bergantung pada anggaran tentang berapa banyak air bawah tanah yang telah dikeluarkan oleh manusia menerusi data oleh sekumpulan pakar Belanda pada tahun 2010.


Pasukan saintis Korea Selatan mendapati manusia mengepam keluar 2,150 gigaton air bawah tanah bersamaan dengan lebih 6 milimeter kenaikan paras laut dari 1993 hingga 2010. - Sumber Daily Mail.


Tidak seperti utara dan selatan geografi, yang kekal dalam kedudukan tetap, kutub putaran Bumi berbeza-beza berbanding kerak - satu proses yang dipanggil gerakan kutub. Penyelidik Korea membandingkan gerakan kutub (anak panah merah, 'OBS') dengan hasil pemodelan tanpa (anak panah biru putus-putus) dan dengan (anak panah biru pepejal) pengagihan semula jisim air bawah tanah. Model dengan pengagihan semula jisim air bawah tanah adalah padanan yang lebih baik untuk gerakan kutub yang diperhatikan, memberitahu penyelidik magnitud dan arah pengaruh air bawah tanah pada putaran Bumi.


EmoticonEmoticon